1 דקות קריאה
חדש בית שמש-כסלו תש"פ - עותק

יפוצו: מגיד השיעור מבית שמש שמרחיב את מעגל לומדי 'הדף היומי' בעולם כולו

#אין ספק שנתקלתם בשנים האחרונות במודעות מקוריות וססגוניות על סיום מסכת במסגרת הדף היומי, או על הצעה להצטרף למסכת החדשה, בוודאי שאלתם את עצמכם מי עומד מאחורי המודעות האלו * הכירו את הרה"ג ר' עמרם בינעט שליט"א המוסר שני שיעורים מדי יום ומסור להפצת רעיון הדף היומי


יהושע הדס

במסגרת המיזם של 'חדש' לפרסם את שיעורי הדף היומי המתקיימים בעירנו בית שמש לקראת סיום הש"ס העולמי של לומדי ה'דף היומי' שייערך מיד לאחר חג החנוכה, הגיעו למערכת דיווחים על עשרות שיעורים שנערכים בכל שכונות בעיר, שיעורים חדשים וגם וותיקים, שיעורים שנמסרים ב-5 שפות, שיעורים בשעת וותיקין וכן כוללים של דף היומי.

בין השיעורים שהגיעו, יש גם את שיעוריו של מגיד השיעור הרה"ג ר' עמרם בינעט שליט"א שמוסר שני שיעורים ב'דף היומי' עם עשרות משתתפים, אך לא פחות מכך הוא גם עושה נפשות להרחיב את מעגל לומדי הדף היומי בכל העולם כולו, כאשר בכל תחילת סיום מסכת הוא מפיץ מודעות מרהיבות עיניים עם רעיונות מקורים, ועם עיצוב מושקע היוצא מתחת ידיו האומן של הגרפיקאי הרב חיים סלוביק, מודעות שמגיעות לכל רחבי העולם ומעוררות הדים נרחבים.

זה לאחרונה לרגל סיום הש"ס נערך עמו ראיון באמצעות הסופר הרב יוסף מאיר האס, ובאדיבותו אנו מפרסמים את הדברים גם ב'חדש'.


סיום והתחלה

"הדרך הטובה ביותר להביא לומדים נוספים, היא לעשות סיום גדול לכבודה של תורה", שח לנו הרה"ג ר' עמרם בינעט שליט"א לבקשתנו לסקר את שני השיעורים היומיים שהוא מוסר מדי יום פעמיים באהבה. "אני משתדל לעשות סיומים ברמה הכי גבוהה, סעודות כיד המלך עם מנות סלומון, עוף, לחמניות וסלטים יוקרתיים, עם שולחנות מעוצבים ואפילו אורגניסט שמלווה את האירוע, במידת האפשר והיכולת".

"הסוד בריבוי מעגל הלומדים בדף היומי", ממשיך הרב בינעט, "הוא לעשות עסק גדול מכל סיום מסכת והתחלתה של מסכת אחרת. מצד אחד, לומדי השיעורים מעדיפים שהסיום יהיה אירוע פנימי לחברי השיעור, כדי שהם יוכלו לחגוג יחד את ההישג שלהם בסיומה של מסכת נוספת. מצד שני, לעשות אירוע המוני לכל חברי הקהילה ובאי בית הכנסת, תורם רבות להרחבת מעגל הלומדים. לכן אני משלב בין שתי הדרכים: בדרך כלל אנחנו עושים סיום כאירוע קטן ופנימי לחברי השיעור, אבל אחת לתקופה אנחנו עורכים גם אירוע גדל ומרשים, עם קהל רב, ומיד לאחריו אנחנו מרגישים את העלייה במספר הלומדים".

הכירו את הרה"ג ר' עמרם בינעט שליט"א, מגיד שיעור בדף היומי בבית המדרש הגדול דחסידי לעלוב בבית שמש ב-13 השנים האחרונות, וב-4 השנים האחרונות הוא מוסר שיעור דומה גם בבית המדרש של חסידי ויזשניץ ברמב"ש ב'. לצד השיעורים שמוסר הרב בינעט בעירו, הוא פועל להרחבת מעגל לומדי הדף היומי בכל רחבי הארץ והעולם. בין היתר הוא מפיץ מודעות פרסום מפתיעות ומעוצבות בטוב טעם, המתגלגלות במיילים ועוברות מרשימת תפוצה אחת לחברתה, כשהן מזכירות לציבור הרחב שבימים הקרובים יתחילו ללמוד מסכת חדשה, וזה הזמן להצטרף ללימוד 'הדף היומי'.


מה הביא אתכם לפעול במלוא המרץ להפצת הפוסטרים והמודעות?

"כמגיד שיעור עם וותק של למעלה מעשור, הגעתי למסקנה שחשוב לעבוד בדרך של 'שימור לקוחות'. אין סיבה שחברות מסחריות יעשו זאת, ואנו, מגידי השיעורים לא נטרח לחזר אחר המשתתפים הקבועים. אפשר ורצוי להרים טלפון מדי פעם למי שקצת מתחיל להחסיר בשיעורים היומיים, לשאול אותו מה קרה שההגעה לשיעור הפכה קשה יותר, ולפעמים מספיק רק עצם ההתעניינות כדי לגרום לו לחזור ולהשתתף בקביעות למשך תקופה ארוכה.

"כמובן שחשוב להזכיר לקהילה כולה לפני תחילת לימוד מסכת חדשה. אנשים אוהבים להצטרף ללימוד דווקא ב'תחנות' של תחילת מסכת. מעטים הם המצטרפים באמצע המסכת. ולכן יש לנו עכשיו הזדמנות מיוחדת עם תחילת לימוד המחזור החדש של הש"ס, לצרף כמה שיותר אנשים למעגל האדיר של לומדי הדף היומי בכל רחבי העולם".


כמגיד שיעור וותיק מה המסר שלכם ללומדי הדף היומי?

"תפקידו של מגיד שיעור חוץ ממסירת שיעור, הוא גם לשמור על רמה לימודית מתאימה לקהל המשתתפים. אם מדובר בתלמידי חכמים הוא צריך לבוא מוכן עם קצת מפרשים כדי להעשיר את הלימוד ולהיכנס איתם לעומק הסוגיות לפחות מדי פעם. אם מדובר בקהל של בעלי בתים, אפשר להרחיב יותר במדרשים, סיפורים ומשלים. אפשר ללמוד את אותו הדף בצורה יבשה, או ללמוד אותו עם הרבה מאוד תוספות שמעשירות את הנלמד והופכות את הלימוד למעניין יותר. להביא דוגמאות אקטואליות מעולם המעשה ומנושאים הקרובים לליבם של הלומדים.

"ועוד משהו, רבים מהלומדים באים בזכות הנשים שדוחקות בהם להשתתף בשיעור. לא בכדי אמרו חז"ל שהנשים הן אלו שמשלחות את בעליהן ללמוד תורה. כולנו יודעים שהכל תלוי בבית, ואם האשה לא תתמוך בבעלה ותעודד אותו לצאת וללמוד בשיעור מדי ערב, הוא ינשור מהר מאוד. אפשר לומר שמאחורי כל משתתף בשיעור דף היומי, עומדת משתתפת סמויה שנמצאת בבית ולפעמים גם מתמודדת עם קשיים בזמן שבעלה יושב בנחת ולומד תורה.

"אני יודע על שיעורים שמארגנים מדי פעם שבת התאחדות למשתתפי השיעור, ויש שהגדילו לעשות ומזמינים גם את נשות הלומדים שסועדות בצוותא. לא חייבים לנסוע למירון כדי לעשות שבת התאחדות. אפשר לעשות את זה גם באולם של בית הכנסת בו אתם מקיימים את השיעור הקבוע, לדאוג רק לסעודות שבת כיד המלך ולהזמין את הציבור להשתתף. כל מי שעשה את זה מעיד על תוצאות נפלאות ועל השפעה לטווח הקצר והארוך".


המודעות והמודעות

לסיום - נחזור רגע לפרויקט האישי שלכם עם פרסום הפוסטרים והמודעות.

"בשנים האחרונות הרמתי בס"ד פרויקט ענק של הפצת פוסטרים ומודעות מעניינות הקוראות לקהל להצטרף ללימוד הדף היומי. על כל המסכתות בש"ס יש לנו משפטים קצרים וקולעים עם רעיונות מלווים בהומור ובצחות, המביאות קהל רב להתעניין בלימוד היומי. כמעט ואין שבוע שאיני מקבל פנייה לקבל פוסטר או מודעה על מסכת פלונית, מה שמוכיח על התועלת האדירה שיש בפרויקט הנפלא הזה.

הרב בינעט מספר לנו שפגש בחנות מטעמים אברך ששח לו: 'עמרם, אתה יודע מה אני עושה עכשיו? אני קונה כיבוד לסיום המסכת'. "שאלתי אותו מה יום מיומיים, הרי הסיום על המסכת בדף היומי היה אמור להתקיים כבר מזמן, והוא השיבני: 'ראיתי את המודעות שלכם על מסכת בכורות וזה תפס אותי מאד חזק, התחלתי בזכותן ללמוד את המסכת ורק כעת סיימתי'...

"זה חלקי מכל עמלי", מסיים הרב בינעט בעיניים נוצצות.


הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.