1 דקות קריאה
דרשו

הדרך הטובה ביותר להביא לומדים נוספים היא לעשות סיום גדול לכבודה של תורה. אני משתדל לעשות סיומים ברמה הכי גבוהה, סעודות כיד המלך עם מנות סלומון, עוף, לחמניות וסלטים יוקרתיים, עם שולחנות מעוצבים

הרה"ג ר' עמרם בינעט, מגיד שיעור ב'דף היומי' הפועל רבות להרחבת מעגל הלומדים, בראיון חגיגי לרגל תחילת לימוד מסכת 'מכות'

י"ז חשון תשע"ח - יעקב א. לוסטיגמן
קישור לראיון עם הרה"ג ר' עמרם בינט שליט"א - באתר דרשו

מיליוני יהודים שומרי מצוות הפזורים ברחבי העולם, מציינים היום בחגיגיות רבה את תחילת לימוד מסכת 'מכות' במסגרת המחזור הי"ג של הדף היומי. שוחחנו עם הרה"ג ר' עמרם בינעט, מגיד שיעור בדף היומי בבית המדרש לעלוב בבית שמש זה למעלה מ-12 שנים, ובשלוש וחצי שנים האחרונות הוא מוסר שיעור דומה גם בבית המדרש של חסידי ויזניץ – מונסי בעיר.

לצד השיעורים שמוסר הרב בינעט בעירו, הוא פועל להרחבת מעגלם לומדי הדף היומי בכל רחבי הארץ והעולם. בין היתר הוא מפיץ מודעות פרסום מפתיעות ומעוצבות בטוב טעם, המתגלגלות במיילים ועוברות מרשימת תפוצה אחת לחברתה, כשהן מזכירות לציבור הרחב שבימים הקרובים יתחילו ללמוד מסכת חדשה, וזה הזמן להצטרף ללימוד 'הדף היומי'.

"הסוד בריבוי מעגל הלומדים בדף היומי", אומר הרב בינעט, "הוא לעשות עסק גדול מכל סיום מסכת והתחלתה של מסכת אחרת. הדרך הקלה ובטובה ביותר להביא לומדים נוספים היא לעשות סיום גדול לכבודה של תורה. אני באופן אישי משתדל לעשות סיומים ברמה הכי גבוהה, סעודות כיד המלך עם מנות סלומון, עוף, לחמניות וסלטים יוקרתיים, עם שולחנות מעוצבים ואפילו אורגניסט שמלווה את האירוע, במידת האפשר והיכולת.

"מצד אחד, לומדי השיעורים מעדיפים שהסיום יהיה אירוע פנימי לחברי השיעור, כדי שהם יוכלו לחגוג יחד את ההישג שלהם בסיומה של מסכת נוספת. מצד שני, לעשות אירוע המוני לכל חברי הקהילה ובאי בית הכנסת, תורם רבות להרחבת מעגל הלומדים. לכן אני משלב בין שתי הדרכים, בדרך כלל אנחנו עושים סיום כאירוע קטן ופנימי לחברי השיעור, אבל אחת לתקופה אנחנו עורכים גם אירוע גדל ומרשים, עם קהל רב, ומיד לאחריו אנחנו מרגישים את העלייה במספר הלומדים.
"בימים האחרונים נכנסתי לחנות ספרים בבית שמש, וראיתי חבר שקונה מסכת 'מכות'. שאלתי אותו 'אתה לומד דף היומי? לא ידעתי', והוא השיב לי שהוא מסיים עכשיו 'סנהדרין'. "התחלתי ללמוד את מסכת סנהדרין בזכות הסיום הגדול שעשית על מסכת בבא בתרא", הוא אמר לי. "ראיתי את האברכים משתתפי השיעור כשפניהם קורנות מאושר, והתמלאתי בקנאת סופרים המרבה חכמה כידוע".

הרב בינעט מוסיף עוד: "חשוב גם לעבוד בדרך של 'שימור לקוחות'. אין סיבה שחברות מסחריות יעשו זאת, ואנו, מגידי השיעורים לא נטרח לחזר אחר המשתתפים הקבועים. אפשר ורצוי להרים טלפון מדי פעם למי שקצת מתחיל להחסיר בשיעורים היומיים, לשאול אותו מה קרה שההגעה לשיעור הפכה קשה יותר, ולפעמים מספיק רק עצם ההתעניינות כדי לגרום לו לחזור ולהשתתף בקביעות למשך תקופה ארוכה.

"כמובן שחשוב להזכיר לקהילה כולה לפני תחילת לימוד מסכת חדשה. אנשים אוהבים להצטרף ללימוד דווקא ב'תחנות' של תחילת מסכת. מעטים הם המצטרפים באמצע המסכת. ולכן יש לנו עכשיו הזדמנות מיוחדת עם תחילת לימוד מסכת מכות, שזו גם מסכת ישיבתית שכולם למדו אותה פעם בישיבה ומכירים את הבסיס שלה לכל הפחות, וגם מסכת קצרה שמהווה אתגר לא מורכב במיוחד למתחילים. הם מבינים שהם יכולים לסיים מסכת בתוך שלושה שבועות בלבד, ומי הוא זה שאינו רוצה לסיים מסכת?".

אנחנו רואים לא פעם שאנשים מצטרפים ללימוד, אבל אחרי תקופה הם נופלים ולא מצליחים להמשיך. למה זה קורה?

"מהניסיון שלי, רוב הנפילות באות דווקא בימים שבהם אין לחץ ואין עול גדול. נהוג לחשוב שהנשירה הגדולה היא בערבי חגים כמו ערב פסח וערב סוכות שאלו הם הימים הכי לחוצים בשנה, אבל האמת שיש הרבה יותר נפילות דווקא בימי חול המועד, כשלא עובדים, לא הולכים לכולל, יש את כל היום פנוי ובכל זאת אנשים נופלים. דווקא החופש הזה מסוכן יותר לשגרה החיובית, הרבה יותר מאשר העומס של ערבי החגים. זה מראה לנו שהבעיה היא לא בעומס או בטרדות הרבות, אלא דווקא בהרפייה. כשאדם מרפה מהלחץ היומיומי, הוא נמצא במבחן קשה. האם הוא יצליח להחזיק את עצמו עם העול של ההשתתפות היומית הקבועה בשיעור? בדרך כלל כן, אבל לפעמים אנשים לא מצליחים לעמוד בזה. ולכן צריך להתכונן לכך מראש, המגיש שיעור צריך לדבר על זה מבעוד מועד, ולהכין את האנשים לקראת הניסיון הזה של החופשה וימי חול המועד. להזכיר להם שלא ניתנו ימים טובים לישראל אלא כדי שיעסקו בתורה.

"כמובן שתפקידו של המגיד שיעור גם לשמור על רמה לימודית מתאימה לקהל המשתתפים. אם מדובר בתלמידי חכמים הוא צריך לבוא מוכן עם קצת מפרשים כדי להעשיר את הלימוד ולהיכנס איתם לעומק הסוגיות לפחות מדי פעם. אם מדובר בקהל של בעלי בתים, אפשר להרחיב יותר במדרשים, סיפורים ומשלים. אפשר ללמוד את אותו הדף בצורה יבשה, או ללמוד אותו עם הרבה מאוד תוספות שמעשירות את הנלמד והופכות את הלימוד למעניין יותר. להביא דוגמאות אקטואליות מעולם המעשה ומנושאים הקרובים ללבם של הלומדים.

"ועוד משהו, רבים מהלומדים באים בזכות הנשים שדוחקות בהם להשתתף בשיעור. לא בכדי אמרו חז"ל שהנשים הן אלו שמשלחות את בעליהן ללמוד תורה. כולנו יודעים שהכל תלוי בבית, ואם האשה לא תתמוך בבעלה ותעודד אותו לצאת וללמוד בשיעור מדי ערב, הוא ינשור מהר מאוד. אפשר לומר שמאחורי כל משתתפת בשיעור דף היומי,עומדת משתתפת סמויה שנמצאת בבית ולפעמים גם מתמודדת עם קשיים בזמן שבעלה יושב בנחת ולומד תורה.

"אני יודע על שיעורים שמארגנים מדי פעם שבת התאחדות למשתתפי השיעור, ויש שהגדילו לעשות ומזמינים גם את נשות הלומדים שסועדות בצוותא. לא חייבים לנסוע למירון כיד לעשות שבת התאחדות. אפשר לעשות את זה גם באולם של בית הכנסת בו אתם מקיימים את השיעור הקבוע, לדאוג רק לסעודות שבת כיד המלך, ולהזמין את הציבור להשתתף. כל מי שעשה את זה מעיד על תוצאות נפלאות ועל השפעה לטווח הקצר והארוך.

"והכי הכי חשוב זה לזכור שלא עליך המלאכה לגמור. תמיד יש הצלחות ויש אכזבות. אנחנו צריכים לעשות את המוטל עלינו. להשתדל ככל יכולתנו להגדיל תורה ולהאדירה, להרבות את מספרם של לומדי התורה, ובעז"ה בסופו של דבר רואים תוצאות נפלאות".

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.